Každý uživatel Domova platí ze svých prostředků (z důchodu) za ubytování a za stravu. Po úhradě ubytování a stravy Vám musí zůstat alespoň 15% z vašeho příjmu. Pokud Vám byl vedle důchodu přiznán i příspěvek na péči, náleží celý Domovu. Příspěvek na péči je Vám totiž vyplácen jako individuální dávka, za niž si máte zajistit pomoc a služby, které si nemůžete kvůli snížené schopnosti péče o vlastní osobu a soběstačnosti obstarat sám/sama – např. pomoc s hygienou, zajištění nákupů, vyřízení úředních záležitostí apod. Vzhledem k tomu, že veškerou péči, kterou potřebujete, Vám nyní poskytuje domov pro seniory, máte ze zákona povinnost mu za poskytnutí této péče platit částku, která se shoduje s výší přiznaného příspěvku.
Možné to není. Domov může s osobou Vám blízkou, ale i s jinou fyzickou nebo právnickou osobou (např. občanské sdružení, obchodní společnost), uzavřít smlouvu o tom, že by Domovu dobrovolně přispívaly, neboť Váš důchod nestačí na úhradu částky uvedené ve smlouvě o poskytování sociální služby. Dohoda je však založena na čistě dobrovolném rozhodnutí dotyčné osoby a případné odmítnutí nemůže mít vliv na sjednávání Vaší smlouvy o poskytnutí sociální služby.
Skutečnost, že bydlení Vám zajišťuje zařízení sociálních služeb, obecně nebrání tomu, abyste požádal o dávku pomoci v hmotné nouzi doplatek na bydlení. Její přiznání bude záviset na výši Vašeho příjmu. Informujte se na kontaktním pracovišti krajské pobočky Úřadu práce ČR.
Pokud bude uživatel hospitalizován, bude mu vyplácena část za cenu potravin dle platného sazebníku úhrad. Režijní náklady za stravu a ubytování zůstávají Domovu. U příspěvku na péči záleží na době hospitalizace. Pokud je uživatel v nemocnici po celou dobu, příspěvek na péči se
Skutečnost, že dvě osoby pobírají příspěvek na péči ve stejné výši neznamená, že budou od Domova dostávat totožnou péči. Ke každému uživateli musí poskytovatel služby přistupovat individuálně a zohledňovat jeho fyzický, psychický a zdravotní stav. Pokud se například uživatel, který je schopný zajít si sám nakoupit, rozhodne, že se mu třeba do obchodu chodit nechce a raději si nechá nakoupit od pracovníka Domova, musí počítat s tím, že si za tuto službu připlatit. V tomto případě se totiž jedná o tzv. fakultativní službu. Na druhou stranu u uživatele, který je již zcela odkázán na pomoc druhých, bude tato služba hodnocena jako služba základní, tedy hrazená z příspěvku na péči. Každý má jiné potřeby a schopnosti a nebylo by vhodné, aby to, na co stačí klient sám, za něj dělali pracovníci domova. Je tedy správné, že Domov poskytuje každému ty úkony péče a v takovém rozsahu, v jakém je uživatel skutečně potřebuje. Pomoc má být „šitá na míru“, i když výše úhrady může být v konečném součtu u několika uživatelů stejná.
U vchodu do budovy je umístěn zvonek, službu konající personál Vám přijde odemknout. Zejména v zimních měsících může tento problém nastat, protože z důvodu bezpečnosti uzamykáme okolo 18 hodiny, proto neváhejte použít zvonek.
Ano. Pokud nebydlíte v pokoji sám/sama, měli by klíč obdržet i Vaši spolubydlící. V případě, že by pracovníci domova dospěli k závěru, že zamykání pokoje s sebou ve Vašem případě nese i určitá rizika, měli by se pokusit nalézt řešení, jakým jiným způsobem Vaše právo na soukromí realizovat.
Noční stolek i skřínku zamykat, chráníte si své soukromé věci.
Úklid v pokoji nesmí být prováděn bez Vaší přítomnosti, pokud k tomu nedáte souhlas. Pokud vám to vadí, požadujte, abyste byl/a úklidu přítomen/přítomna.
Vaše lidská důstojnost by měla být respektována ve všech situacích, což platí především v případech vykonávání potřeby nebo provádění hygieny. Máte právo požadovat, aby Vás pracovníci v případě potřeby doprovodili (převezli) na toaletu nebo aby Vám byla vždy poskytnuta přenosná toaletní zástěna. Zástěna by měla být samozřejmostí.
Máte právo požádat o to, aby Vám s osobní hygienou dopomáhala osoba stejného pohlaví.
Nebojte se požádat o to, aby Vás pracovníci Domova pravidelně vyváželi na procházku nebo prostě ven na čerstvý vzduch. Jedná se o jednu ze základních činností, kterou má domov povinnost zajišťovat. Pracovníci by se rovněž měli zajímat o to, jak často chcete ven, do jaké míry potřebujete doprovod a asistenci. Dlouhodobější nezajišťování pobytu na čerstvém vzduchu může být i důvodem pro podání stížnosti.
Ano, pracovníci by měli zjišťovat Vaše individuální potřeby a přání a podle toho upravit Váš denní režim. Přejete-li si to, měl/a byste mít možnost si např. ráno pospat nebo jít večer spát později.
Můžete, pokud tím nerušíte ostatní. Abyste hlukem neobtěžoval/a ostatní uživatele v Domově, můžete používat například sluchátka.
Ano, domov pro seniory nahrazuje domácí prostředí, a proto byste zde měl/a mít možnost kouřit alespoň v místnostech vyhrazených pro kuřáky nebo v jiných k tomu určených prostorách - v kuřárně, na terase, nikdo Vás omezovat nebude.
Můžete, i když Vám to zřejmě neprospěje. Je Vaším právem rozhodnout se, jestli budete respektovat dietní režim. Pracovníci zařízení by Vás však měli poučit o následcích nedodržení diety, možná budou chtít s Vámi sepsat tzv. negativní revers (prohlášení, že přestože jste byl/a poučen/a o možných následcích porušování diety, chcete odebírat normální, nikoli dietní stravu).
Ano, i v této věci máte svobodnou volbu. Pokud byste se však svým zaviněním (tedy nadměrnou konzumací alkoholu) přivedl/a do stavu, kterým budete narušovat pravidla soužití v Domově, Domov z toho může vyvodit následky popsané ve smlouvě o poskytnutí sociální služby.
Ano, stejně jako každý dospělý člověk můžete používat elektrické spotřebiče a za případnou Vámi způsobenou škodu nesete odpovědnost. Pokud pro Vás takovéto činnosti znamenají podstoupení určitého rizika, pracovníci zařízení by se měli pokusit nalézt cestu, jak toto riziko minimalizovat, prakticky Vám s použitím spotřebiče pomohou.
Vaše přání či názor mají zásadní důležitost a vždy je třeba je zjistit a zohlednit. Jste-li svéprávnou osobou, musí personál respektovat Vaše přání a ne přání příbuzných. A to jak v případě vašeho právního jednání, kterým nabýváte práva a zavazujete se k povinnostem (typicky půjde o nakládání s penězi), tak i v případě jiného jednání (účast na aktivitách pořádaných Domovem, způsob trávení volného času, atd.).
Situace je jiná, pokud jste osobou omezenou ve svéprávnosti. V tomto případě to je soudem jmenovaný opatrovník (často někdo z příbuzných), který se stará o naplňování Vašich práv a chrání Vaše zájmy v rozsahu, který určil soud (např. jakým způsobem bude domov nakládat s Vašimi finančními prostředky atd.). Opatrovník však musí být s Vámi v pravidelném spojení a dbát vašich názorů. Naopak v záležitostech, které nemají povahu právního jednání, nehraje omezení ve svéprávnosti, tedy ani přání či názor opatrovníka, žádnou roli (např. možnost jít na vycházku mimo zařízení). Zde bude na prvním místě Váš názor a přání a poskytovatel je musí při poskytování služby zohlednit. Když má nad Vámi povinnost tzv. náležitého dohledu, musí se poskytovatel zabývat také rizikem, které by mohlo být spojeno s některými činnostmi (samostatné opuštění budovy) a pak i přiměřeně zasáhnout.
Pokud se Vám v Domově něco nelíbí, můžete si stěžovat. V Domově máme k dispozici stížnostní pravidla. Stížnost můžete podat také anonymně do schránky podnětů, která je umístěna na každém patře. Pokud máte pouze připomínku či nějaký námět na změnu, obraťte se na kohokoliv z personálu, musí Vám poradit, za kým jít a co dělat. Vždy je lepší o nespokojenosti informovat vedení Domova a najít přijatelné řešení.
V Domově máme k dispozici přenosné telefony nebo služební mobilní telefony, pokud si přejete telefonovat např. z lůžka či křesla. Zeptejte se vždy kohokoliv z personálu jaké máte možnosti. Telefonní hovory Vám budou vyúčtovány. Pokud máte pochybnosti, zeptejte se předem personálu, nejlépe sociální pracovnice, jak jsou telefonáty zpoplatněny.
Řekněte to komukoliv z personálu. Personál se musí postarat o to, aby Vás nechtěný návštěvník neobtěžoval.
Pokud může být maminka postranicemi ve volném pohybu omezena, je třeba spolu s ní zvažovat míru rizika pádu. Pokud je riziko zhodnoceno jako odůvodňující omezení, je třeba stanovit a i zdokumentovat účel a rozsah (časový a které postranice) používání postranic. Musí být jasně stanoveno, kdo z personálu je kompetentní o tomto rozhodovat. Zařízení není oprávněno postupovat proti vůli maminky, i když má jiný názor než odborný personál. (Pokud přes riziko pádu nechce maminka postranici, je namístě zkusit jiné preventivní postupy, jako je snížení lůžka nebo použití další matrace pro ztlumení případného pádu.) Výjimkou mohou být případy lékařsky potvrzené neschopnosti úsudku. Pokud jde o souhlas rodiny, Domov v této citlivé otázce samozřejmě může zahrnout do své strategie i usilování o její kladný postoj, z hlediska legality užití to však nemá význam.
I v případě použití postranice se souhlasem maminky platí, že efekt omezení musí být co nejmenší. Uživatelka má mít možnost vzhledem k technickému řešení lůžka sama si postranici spustit nebo při zkrácené postranici lůžko opustit. Pokud tyto možnosti zatím nejsou, je nutné, aby bylo zajištěno, že se dovolá personálu, aby mohla např. v noci s dopomocí na toaletu. Je nepřípustné, aby byly u uživatelů používány neshoditelné postranice na noc bez možnosti signalizace od lůžka. Použití jakéhokoliv restriktivního opatření je třeba řádně zdůvodnit a vše zdokumentovat. Mějme na paměti, že "normální" je postranice u lůžka nemít.
Podávání jakýchkoli léků je možné vždy pouze na předpis lékaře, nikdy jen na základě rozhodnutí personálu Domova. V Domově nejsou uživatele tlumeni léky, žádoucí je jejich aktivizace, ne naopak. Tlumivé medikamenty mohou být podávány v rámci léčby,v takových případech musí Domov podání léků velmi přesně dokumentovat.
Pokud má uživatel Domova nebo někdo jiný pochybnost, zda je podávání tlumících léků opodstatněné, může volit postup, který platí pro všechny oblasti zdravotní péče. Uživatel má jako pacient svého ošetřujícího lékaře právo na to, aby jej lékař informoval o zdravotním stavu, a také právo nahlížet do zdravotnické dokumentace a pořizovat si výpisy nebo kopie těchto dokumentů. A může také určit, zda takové právo má mít také někdo jiný (stejně jako to může zcela vyloučit). Je tak možné zjistit, jaké bere uživatel stálé léky a proč.
Pokud uživatel coby pacient spatřuje v postupu lékaře pochybení, může si stěžovat poskytovateli zdravotních služeb (to je lékař nebo jeho zaměstnavatel). Pokud nebude s vyřízením stížnosti spokojen, může se obrátit na krajský úřad podle sídla poskytovatele zdravotních služeb. Stěžovat si může i zákonný zástupce pacienta, osoba zmocněná pacientem a osoba blízká v případě, že si pacient s ohledem na svůj zdravotní stav nemůže stěžovat sám (nebo zemřel). Na lékařskou péči si může pacient stěžovat také České lékařské komoře, týkají-li se nedostatky odborného nebo etického postupu lékaře. Pacient má jako pojištěnec právo na výběr lékaře, může jej tedy i změnit. V Domově není ústavní lékař, uživatelé zůstávají u svého dosavadního praktického lékaře, s nímž zdravotní sestry komunikují a plní jeho ordinaci. Pokud by pacient chtěl změnit lékaře a registrovat se u lékaře docházejícího do Domova pravidelně za svými pacienty, je uvedené možné po domluvě.
© Kancelář veřejného ochránce práv, duben 2015